Seni
Bedhaya Kraton Ngayogyakarta
“Beksa
gagrak Ngayogyakarta sumbere saka babat Prajurit sawise perjanjian Giyanti
wujude isih Sinom”, mangkono
pangendikane KRT. Pujaningrat sing keturunan Rama Dinusatomo sing nyepuhi
Pamulangan Beksa yayasan Siswa Among Bekso Yogyakarta.
Bedhaya
mujudake beksan sakral sing digelar saben ana pangetan tingalan dalem Sultan
utawa Jumenege Dalem. Ing Kraton Ngayogyakarta Hadiningrat Beksa Bedhaya Wirana
kawit jamane Kanjeng Sinuhun Prabu Sultan Aagung Hanyokrokusumo ing Babad
Cigolek . Tumekaning titi wanci iki Beksan Bedhaya isih dianggep sakral.
Jalaran penari Bedhaya manut adat jaman kawuri kudu ngenut keksan gagrak
Ngayogyakarta.
Rama
dinu nerusake pangendikane swargi BPH. Soeryadiningrat abdi beksan klasik saka
kridha beksa Wirama menehi definisi menawa ingkang dipunwastani Joged inggih
punika ebahing sedaya sakndhuwuring badan kesarengan ungele gangsa , katata
pikantuk waramaning gendhing , jumbuhing pasemonn kalian pikanjenganipun joged.
Wawasan
liya saka swargi KPH. Brotodiningrat ngendikaake menawa tari kaperang ing
sakwernaning tatanan , wiraga inggih punika ptrap ingkang endah , senadyan
dereng karuntutake kaliyan wiramaning gendhing nanging sampun angresepaken .
Joged inggih punika patraping wiraga solah tingkah sakndhuwuring badan ingkang
sampun katata sarwa endah. Hanjoged inggih punika tumindaking wiraga ingkang
sampun katata sae pakoleh kalian wiramaning gendhing. Mustikaning jagad inggih
punika wiraga ingkang endah sampun jumbuh lan pasemoning ulat.
Pangeran
Mangkubumi sing sabanjure Jumeneng Nata ing Kraton Ngayogyakarta saka taun
1755-1792 kagungan kawigaten gedhe marang seni budaya. Lan lelandhesan filsafat
Beksan Kraton Mataram Islam kanthi kelambaran disiplin kaprajuritan. Merga kala
semana jamane perang sing dadi penari racake prajurit saka Bregodo Nyutra,
Prajurit Tsunajaya. Tekan taun 1940 kesenian terus mekar. Para raja (sultan)
sakeluargane klebu pangeran , patih, bupati dikudokake beksa. Joged mataraman
anggone medharake mung cukup secara lisan antaraning guru lan siswa.
KPH.
Brotodiningrat ilmune beksa saka gurune sing asma raden Rija Kertaatmaja,
sawijining guru beksa sing mumpuni lan utama ing jamane Sultan Hamengku Buwana
VII. Beksan Mataram nengenake iman sewiji. Greget, sengguh, ora mingkuh. Lan
iringane wujud gamelan , lagon, kawin, ada-ada, suluk uga kandha. Antarane
beksa lan karawitan kudu sejajar padha-padha ditemtokake lan kaiket. Minangka
conto gendhing-gendhing beksan Bedhaya , Srimpi lan Lawung Gagah.
Bab
Beksan Bedhaya sing ana Kraton Ngayogyakrta Hadiningrat kaya sing dingendikake
Rama Dinusatomo saben Sultan kudu yasa Beksan Bedhaya, minangka contho Sultan
HB II yasa Bedhaya Babad Layon, lan Bedhaya Buntit, lan Bedhaya Bedhah Mataram.
Sultan HB VIII yasa Bedhaya Purwa Gilang , Bedhaya Buntit , lan Bedhaya Simam.
Dene Sultan HB IX yasa Bedhaya Purwa Gilang , Bedhaya Sapto, Bedhaya Indro
Kusuma, lan Bedhaya Manten. Sultan HB X yasa Bedhaya Jumenengan Harjuna Wiwaha,
Bedhaya Sang Amuwabumi, lan ing taun 2010 Bedhaya Harjuna Wijaya . Bedhaya Sang
Amuwabumi mujudake beksa spiritual spirit patriotsm lan filosofi kepemimpinan
sing awatak satriya tuhu menang janji, tabah, lan kulinah sarta toleran
kabecikan lan sosial.
Ing
serat Paraton saka palakramane Sang Amurwabumi kana prajuapanamita menawa garis
katurunan kapimpinan isih durung cukup kanthi negdelake garis katurunan mung
kudu remasuke wahyu bukti luluse laku. Ajaran Hasta Karma Pratama sing
diturunake marang Sang Amurwabumi dening mpu Pana wujud Pancadan sawijining
pemimpin anggone nindakake jejibahane. Ngono wawasan saka makna Bedhaya Sang
Amuwabumi yasan Dalem Sultan HB X.
Pralambang Blegering Manungsa
Beksan Bedhaya
penarine kabeh ana sanga (9) lan kudu isih prawan lan pasa. Nanging ing jaman
saiki wis ora pasa maneh saben arep nindakake beksa. Bedhaya cacahe 9 mau
karakit ing sisih tengah cacah lima (5) kiwa tengen papat dadi jangkep sanga
(9). Tatanan mau wujud blegering manungsa : Sirah, badan (Gembung), Tangan lan
suku. Sing ana tengah cacahe lima (5) yakuwi kaarani Endhel , Mbatak, Jangga,
Dhadha. Lan Bunthil Sing isih kiwa tengen kaarani Endhel. Mbatak, Jangga,
Dhadha, lan Bunthil sing isih kiwa tengen kaaran taman apit Ngarep lan Apit
Wingking.
Loro
Endhel wedalan ngarep lan mburi menawa digunggung cacahe ana sanga. Sawise
wujud manungsa kaparingan mundak limang perkara: nan, raksa, roh napsu lan
budi. Asale saka patang perkara, Tirto Kamndanu, Maruta Baskara, lan Swasana.
Mbatak minangka sirah sing keanggon pancadriya (panca indra) keanggon ,
pamireng, pangudha, pangrasa, (rahosing salira) lan rasa (rahosing tutuk). Mula
Jangga Dahadha lan Bunthil mung ngenut lakune mbatak. Bedhaya cacahe sanga
tegese badane manungsa prabotaning lalangan ana sanga, mripat 2, kuping 2,
irung 2, tutuk 1, amban 1, sarta kelamin 1, dadi cacahe sanga. Balunge cacahe
sanga mau kabeh umat kadunungan lan bisa dimampaatake samangsa-mangsa.
Merga
Bedhaya klebu beksan sakral sing ana kraton asring kangge aspirasi para
koreograper tari. Akeh para Koreograper pinunjul pada nyipta beksa Bedhaya
manut cara lan versine dhewe-dhewe. Milah pihak Kraton dhewe marengake. Para
Penari saka njaba bisa njoged bedhaya sing ana kraton. Kanthi mangkono bedhaya
sing ana Kraton kajaba sing njoged para Putri Dalem Sultan uga ana mahasiswi
ISI. Tentu irah-irahane sarta sandhangan lan carane maesi uga beda karo sing
asli.
Nuwun,
Sumber
: Sanijo RaFSsm, Panjebar Semangat juli
2013
Tidak ada komentar:
Posting Komentar